Človek je tajomstvo, ktoré je potrebné odhaliť – F.M. Dostojevskij

Autor: Peter Teličák | 24.11.2008 o 16:51 | Karma článku: 5,80 | Prečítané:  1685x

Známy román Bratia Karamazovci je záverečnou výpoveďou F.M. Dostojevského – jeho myšlienkového a umeleckého zápasu o človeka. Spodobil v ňom troch bratov – vo forme mýtov (ľudového rozprávania a náboženstva). Autor poukazuje na rôzne životné „pravdy“ (programy života), ktoré sú prezentované jednotlivými postavami románu. Tieto pravdy autor necháva navzájom medzi sebou zápasiť, zrkadliť sa a hlásať....

Každá z týchto právd (prezentovaná v románe) existuje samostatne, je na čitateľovi s ktorou pravdou sa stotožní – musí sa rozhodnúť pre jednu z nich alebo hľadať syntézu.

Pre Dostojevského je človek veľký v jednote svojich rozporných možností. Na strane druhej každá myšlienková jednostrannosť (vedecká, technická alebo antropologická....) ústi do slepej uličky. V tom spočíva (v diele) Dostojevského posolstvo - varovanie ľudstva.

Autor v danom diele vytvoril nový typ umeleckého myslenia, tzv. nový typ románu, kde sleduje osud človeka, ktorého nespravodlivo gniavia životné podmienky, stáročia stagnácie a spoločenských predsudkov, podobne ako Dante v diele Božská komédia – ktorý priviedol svojho hrdinu na prah skutočného poznania a vzkriesenia k novému životu. V tom je program (idea) celej Dostojevského tvorby, v románe Bratia Karamazovci táto idea zaznieva naplno.

Môžeme žasnúť na schopnosťou autora asimilovať a syntetizovať pre svoje umelecké zámery najrozličnejšie podnety z dejín a zo súčasnosti, zo života a literatúry, z bežných rozhovorov a pozorovaní. Môžeme vypozorovať dobré intelektuálne zázemie autora či už vo filozofii, literatúre a koniec koncov v psychológii.

Dostojevskij sa stáva zástancom poľudštenia nielen spoločenských, ale aj prírodných a technických vied. Vyzýva vzkriesiť nielen Karamazovcov, ale aj všetkých bratov (ľudí), ktorí blúdia v prírodných, sociálnych a duchovných labyrintoch sveta. Poukazuje na dôležitosť návratu prírody k prírode, spoločnosti k sociálnosti, ducha k duchovnosti – teda človeka k človeku. V tomto môžeme pozorovať cestu k slobode, k tvorbe a k láske ako najvyšším hodnotám života jednotlivca. Idea románu nabáda k tomu, aby už nikdy nemusela zaznieť veta: Načo žije taký človek?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.


Už ste čítali?